رشد مصرف بنزین در سال 93، تنها 1.6 درصد بود ولی در سال 94 به 2 درصد و در سال 95 هم به 5.1 درصد رسید. میزان افزایش مصرف بنزین در سال 96 تا تاریخ یازدهم مهرماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 8.1 درصد رسید.
دولت در ابتدای خردادماه 94، سهمیه بندی بنزین را حذف و این فرآورده نفتی را تک نرخی کرد. پس از آن رفته رفته استفاده از کارت سوخت شخصی کمرنگ و کمرنگ تر شد و در فضایی که هیچ سیاست کنترلی در بخش مصرف نبود، تنها واکنش دولت به افزایش مصرف بنزین، افزایش واردات آن بود.
بیژن زنگنه، وزیر نفت در گفتگوی ویژه خبری 1 مردادماه 96 در پاسخ به سوالی درباره دلایل افزایش مصرف بنزین و راهکارهای کنترل آن گفت: «این افزایش مصرف به صورت افسارگسیخته شده اما طبیعی است؛ چرا که در طول سال گذشته یک میلیون و 350 هزار خودروی جدید اضافه شده است و 700 هزار موتورسیکلت تولید شده که از طرف دیگر خروجی هم نداشتیم، یعنی خودرویی اسقاط نشده و از رده خارج نشده است که این خود موجب افزایش مصرف بنزین به میزان 8 درصد شده است. نمی توانیم بگوییم خودروسازان ما خودرو تولید نکنند، اما باید خودرویی تولید کنند که مصرف بنزین کمتری داشته باشد، از طرف دیگر باید به گونه ای عمل شود که ناوگان حمل و نقل عمومی فعال تر شده و مردم تشویق به استفاده از ناوگان عمومی شوند. اگر بخواهیم همینطور از خودروهای شخصی استفاده کنیم، هیچ کاری در مدیریت مصرف بنزین نمی توانیم انجام دهیم؛ البته سیاست های قیمتی هم اثر گذار است که ما متأسفانه دو سال قیمت را افزایش نداده ایم و این علامت بدی است».
زنگنه با بیان اینکه اعتقادی به این ندارم که برداشتن سهمیه بندی تأثیری در افزایش مصرف بنزین داشته، افزود: «این دولت که در حال تمام شدن است و روزهای پایانی خود را می گذارند اما دولت بعدی باید روی افزایش قیمت بنزین فکر کند».
از این رو، مهمترین راهکار پیشنهادی زنگنه برای کنترل مصرف بنزین، افزایش قیمت این فرآورده نفتی در دولت دوازدهم است.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/